Wat leert je kind allemaal in groep 1 van spelletjes op de basisschool?

Wanneer een kind vier jaar is geworden mag het in Nederland naar de basisschool. In de basisschool wordt een kind het basisonderwijs aangeboden. Een spannende overstap voor zowel de ouders als het kind. Vormherkenning, kleurherkenning, tellen, communiceren en samen spelen zijn enkele aspecten die het kind gaat leren in kleine stapjes voornamelijk door middel van het spelen en leren te combineren. Omdat kinderen van groep 1 niet samen gaan met stilzitten, is het erg belangrijk om spelen en leren te combineren. Een schooldag van een groep 1’er bevat daarom ook volop bewegen en plezier hebben. Dit is ook zeer belangrijk om sociale vaardigheden te ontwikkelen. Aan het eind van groep 1 kan er een groot verschil zitten in de ontwikkeling per kleuter vanwege dat de een misschien iets makkelijker alles kan opnemen als de ander in deze periode, maar dat maakt niet uit want vanwege de grote sprongen een kleuter maakt, kan het na enkele maanden al weer helemaal anders zijn. Maar wat leert een kind van groep 1 nou precies op de basisschool?

Tellen groep 1 (rekenen)

Omdat het rekenen bij groep 1 voornamelijk uit tellen bestaat, heet de alinea titel “tellen”. Sommige kleuters in groep 1 kunnen al de getallen benoemen van 1 tot 10 maar hebben nog geen besef van enige volgorde. Het tellen wordt in groep 1 en 2 geleerd, zodat de kleuters weten dat er een volgorde in zit. Ook het herkennen van cijfers wordt in deze groep geleerd aan de kleuters. Ook vormherkenning wordt aangeleerd, het verschil tussen een cirkel, vierkant, driehoek, piramide en rechthoek worden aangeleerd aan de kleuters. De verschillende kleuren worden aangeleerd, kleuren zoals blauw, geel, rood, wit. Verschillen tussen groter/kleiner, dik/dun, dichtbij/ver en veel/weinig worden aangeleerd aan de kleuters om ze hier meer besef aan te geven. Dit zal nog in de verdere groepen verder ontwikkeld worden.

Beweging groep 1 (motoriek)

De motoriek van kleuters worden verbeterd in groep 1. Zoals in de eerste alinea werd verteld kunnen kleuters niet echt lang stilzitten. Het is belangrijk om in deze leeftijd de motoriek van de kinderen te verbeteren, daarom wordt er op een normale schooldag veel tijd besteed aan buiten spelen of andere fysieke activiteiten met als doel om de motoriek te verbeteren en leren & plezier te combineren. Door middel van spelletjes in de les worden de fijne motoriek verbeterd. Door middel van kleuren, schilderen en andere manieren van spelen wordt de fijne motoriek verbeterd. Dit is bedoeld om de handcoördinatie te verbeteren als voorbereiding op groep 3 en 4, waar wordt begonnen met schrijven. Door middel van buiten spelen wordt de grove motoriek bevorderd. Klimmen, balanceren, gooien, tikkertje, bewegen op muziek en andere bewegende activiteiten zorgen ervoor dat een kind vaardigheden zoals evenwicht, coördinatie en motoriek verbeterd wordt.

Taal groep 1

De taal vaardigheid van een kind is zeer belangrijk. Dit is de basis van elk kind en stimuleert alle andere vaardigheden, dit is waarom groep 1 dit zeer aanwezig introduceert aan het kind. Door middel van voorlezen, rijmen, liedjes en praten wordt de woordenschat en taal van een kind bevorderd in groep 1. Het verschil tussen enkele klanken en het herkennen van geluiden wordt sterk gestimuleerd in deze groep. Door middel van voorlezen wordt dit bevorderd. Ook door het laten zien van bepaalde woorden en letters wordt het kind geïntroduceerd met het verschil tussen bepaalde lettersymbolen. In gesprek gaan met de kinderen en het laten communiceren tussen twee kinderen bevorderd de woordenschat en sociale-emotionele vaardigheid van een kind.

Sociale-emotioneel groep 1

Zoals hierboven staat beschreven worden kleuters gestimuleerd met elkaar te spelen en te communiceren. Hierdoor worden vaardigheden zoals inleving, woordenschat, sociaal, emoties en andere vaardigheden bevorderd. Kleuters van deze leeftijd hebben nog weinig tot geen inlevingsvermogen, waardoor het zeer belangrijk is dat ze dit bevorderen in groep 1. Voor kleuters is de overgang naar de basisschool zeer groot op het emotioneel vlak, hierdoor is het belangrijk om de kleuters aan te leren dat het niet erg is en om ze eraan te laten wennen. Door middel van sturing worden de vaardigheden zoals contact maken en wachten op een beurt en een beurt nemen aangeleerd door de leerkrachten.  

Educatief spelletjes groep 1

Educatieve spelletjes kunnen op onze website kunnen een kind bepaalde vaardigheden laten bevorderen voor of tijdens groep 1 ( Kijk hier ons assortiment: https://educatieve-speelgoed.nl/index.php/product-categorie/educatief-speelgoed-4-6-jaar/ ). Speelgoed zoals het Clementoni leerspel cijfers 30-delig stimuleert het herkennen van getallen en het begrijpen van de volgorde hiervan ( https://educatieve-speelgoed.nl/index.php/product/clementoni-leerspel-cijfers-30-delig/ ). Om de fijne motoriek van uw kind te verbeteren is het Deltas oefenschrift Eerste stappen naar schrijven is goed oefenmateriaal om dit te verbeteren en ook meteen ter voorbereiding op groep 2. (https://educatieve-speelgoed.nl/index.php/product/deltas-oefenschrift-eerste-stappen-naar-schrijven-23-cm/)



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *